Městská
hromadná doprava v Petrozavodsku je velice rozmanitá. Máte na
výběr mezi trolejbusem a maršrůtkou:-D Já osobně upřednostňuju
trolejbusy, jsou prostornější (i když vás je baba, co prodává
lístky schopná zbuzerovat za to, že si nechcete sednout), a
komfortnější. Maršrůtku si musíte sami otevřít (pokud není
automatická), protlačit se mezi davem, pak se protlačit zpět,
zaplatit přes 30 lidí, otevřít si a prodrat se mezi
nastupujícími. Teď si to představte s mojí výškou a třeba s
nákupem a jistě pochopíte, proč preferuji trolejbusy :-D
Trojlebusy
jsou záležitostí města. Odpovídá za ně město.
Řidiči jezdí jako hovada, ale ještě jsem je neviděla bourat (díky bohu). Pravda, tykadla jim padaj často... Mám pocit, že ty auťáky zažily ještě první světovou. Občas mě tam až přepadne nostalgie, třeba se jima vozila moje prababička :-D Občas na vás sněží, prší nebo dírama prostrčíte i celou ruku... Automaty na lístky neexistujou. Pokaždé když vlezete do troleje, musíte ukázat měsíční lítačku (jiná se neprodává) nebo zaplatit bábě teď od ledna už 17 rublů. (Ze stávajících 12 rublů nárůst o víc jak 40%, tomu říkám síla při těch platech, co mají...)
Jinak, dost to obtěžuje, pokaždý lovit ten průkaz... A to se ještě velmi často stává, že hned za prodávající bábou, jde bába kontrolorka, jestli bába před ní, to dobře prodala... Jestli tohle není umělá zaměstnanost, tak už nic.
Řidiči jezdí jako hovada, ale ještě jsem je neviděla bourat (díky bohu). Pravda, tykadla jim padaj často... Mám pocit, že ty auťáky zažily ještě první světovou. Občas mě tam až přepadne nostalgie, třeba se jima vozila moje prababička :-D Občas na vás sněží, prší nebo dírama prostrčíte i celou ruku... Automaty na lístky neexistujou. Pokaždé když vlezete do troleje, musíte ukázat měsíční lítačku (jiná se neprodává) nebo zaplatit bábě teď od ledna už 17 rublů. (Ze stávajících 12 rublů nárůst o víc jak 40%, tomu říkám síla při těch platech, co mají...)
Jinak, dost to obtěžuje, pokaždý lovit ten průkaz... A to se ještě velmi často stává, že hned za prodávající bábou, jde bába kontrolorka, jestli bába před ní, to dobře prodala... Jestli tohle není umělá zaměstnanost, tak už nic.
Ta s tím modrým mondůrem prodává lístky...tahle je výjimečně mladá a tolik jsem se nebála jí vytotit:-D |
Maršrůtky
jsou tu velký business. Řekla bych, že ke korytu se tu dostanou
jen ti podnikatelé, co dali vcelku velký obnos někde někomu
jinému... Maršrůtky jsou tedy soukromá záležitost. Dříve
stavěly po trase kdekoli na znamení. Dnes už staví pouze na
zastávkách. Jedna jízda dřív 15 rublů, teď 20 rublů. Pár se
jich drží ještě na 15 rublech, protože to přiláká víc lidí
teď, ale dlouho jim to nevydrží... Jak už jsem řekla, nejsou
mejma nejoblíbenějšíma, ale jsou rychlý... A pozor, to důležité,
čísla maršrůtek neodpovídají číslům trolejbusů, rozuměje,
že se stejným číslem dojede ale uplně někam jinam... ale je to
fajn se tak povozit na druhou stranu města v domnění, že to teda
asi jede akorát jinou cestou :-D Nejede.
Neexistují
tu jízdní řády. Až to pojede, tak to prostě pojede. Někdy
čekáte 5 někdy 15 minut...
Když
jsem nechápala tento systém a zeptala se, proč nemají jízdní
řády, bylo mi řečeno, že by to bylo zbytečně moc práce. Že
jezdí prakticky pořád a když nejede, no tak smůla. Na „evropský“
způsob mi bylo řečeno, že je strašně flustrující, pořád
takle někam chodit na čas. Vždyť to nějak jezdí, to stačí
ne?... Takže prakticky ani nevíte, v kolik přesně jede poslední
spoj. Poslední spoj jede teoreticky ve 23:00, stejně tak i
maršrůtky. Pak už se dostanete jen taxíkem. Přes město ve dne
okolo 120 rublů, v noci od 150 rublů výše. Cena se dá ukecat,
ale pod 140 se nedostanete. V pátek a sobotu počítejte rublů tak
200. Ale vše se dá okecat :-D občas...
Studentská lítačka - říjen - 350 rublů |
listopad - 350 rublů |
prosinec - 350 rublů leden už bude za 400 do sbírky... |
Žádné komentáře:
Okomentovat